طراحی سایت

طراحی سایت

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت یا همان وب دیزاین به تولید و راه اندازی وب سایت اطلاق می شود که هدف آن فروش محصول، اطلاع رسانی ، ارائه خدمات ، معرفی شرکت و ... است. برای طراحی سایت از روش های کدنویسی و یا قالبهای آماده استفاده میشود. امروزه با توجه به گسترش فضای مجازی و مقرون به صرفه تر بودن کسب و کارهای اینترنتی استقبال از طراحی سایت روز به روز بیشتر می شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد موضوع طراحی سایت چیست بدانیم.

طراحی سایت

تشابهات راه اندازی فروشگاه و طراحی سایت چیست؟

همانطور که شما برای راه اندازی یک فروشگاه یا مغازه نیاز به پیش نیازها و انجام اقداماتی دارید در مورد طراحی سایت نیز وضع به همین منوال است. اقداماتی که شما برای راه اندازی یک مغازه باید انجام دهید به قرار زیر است:

انتخاب نام مناسب: شما برای جذب مشتری بیشتر باید نامی متناسب با نوع کسب و کار و جذاب انتخاب کنید تا در ذهن مشتریان ماندگار شود. در اینترنت هم شما باید نامی برای سایت خود داشته باشید که به آن نام دامنه می گویند.

انتخاب مکان مناسب: بی شک انتخاب محل و مکان مناسب برای راه اندازی یک فروشگاه یا مغازه می تواند تاثیر زیادی در میزان فروش و دیده شدن شما داشته باشد. در مورد سایت این مکان که شما اطلاعات سایت خود را در آن قرار می دهید هاست نام دارد.

انتخاب دکور مغازه: در نگاه اول دکور یک مغازه بازگو کننده فعالیتی است که در آن انجام می شود. در مورد سایت هم شما به یک پوسته یا قالب نیاز دارید که حکم دکور شما را دارد.

مدیریت مغازه: شما باید برای فروشگاه خود فردی را بعنوان مدیر قرار دهید تا مسئولیت مدیریت خدمات و محصولات شما را داشته باشد. در مورد سایت هم یک سیستم مدیریتی نیاز است تا بتوان بخشهای گوناگون سایت را مدیریت نمود.

طراحی سایت
طراحی سایت

پیش نیازهای طراحی سایت چیست؟

در این قسمت به اجزای مختلف یک سایت می پردازیم که شما بعنوان یک طراح سایت و نه بعنوان یک مشتری باید از آنها اطلاع داشته باشید. البته شناخت این مقدمات ابتدایی می تواند برای هر فردی مفید باشد. حال به توضیحی مختصر در مورد هر یک از پیش نیازهای طراحی سایت می پردازیم:

شناخت UX و UI

UX به معنی تجربه کاربری و UI به معنی طراحی رابط کاربری است. در واقع UX نحوه طراحی سایت برای راحتی کاربران در هنگام کارکردن با سایت را نشان می دهد و UI بخش گرافیکی سایت است. برای مثال اینکه کاربران چگونه در سایت ثبت نام نمایند یا مثلا دکمه مربوط به ثبت سفارش کجا باشد به UX سایت شما بستگی دارد. در هنگام طراحی سایت بهتر است خودتان را به جای کاربران بگذارید و ببینید راحتی کاربران چگونه فراهم می شود.

نرم افزارهای کاربردی

یکی دیگر از پیش نیازهای طراحی سایت آشنا بودن با نرم افزارهای گوناگون طراحی سایت است. شما باید تا حدودی به نرم افزارهای گوناگون تسلط داشته باشید تا مثلا برای بهینه کردن تصاویر مجبور نشوید به یک گرافیست مراجعه کنید. در یک کلام شما باید بتوانید با اطلاعاتی که دارید یا کسب می کنید در هنگام طراحی سایت گلیم خود را از آب بیرون بکشید.

نرم افزارهایی نظیر فتوشاپ ، Figma و … از نرم افزارهای کاربردی هستند که شما بعنوان یک طراح سایت باید کار با آنها را بدانید. همچنین با گسترش هوش مصنوعی شما می توانید استفاده های مفیدی از آن برای طراحی سایت کنید. مثلا شما میتوانید طرح اولیه و ذهنی لوگوی خود را به هوش مصنوعی دهید تا لوگوی آماده به شما تحویل دهد و در این صورت دیگر لازم نیست مدت زیادی را برای طراحی لوگو سپری کنید. علاوه بر این یک طراح سایت باید به نرم افزارهای ویرایشگر کدنویسی هم تسلط داشته باشد. ویرایشگرهای کدنویسی که کاربردی ترین هستند عبارتند از : ++Notepad ، Microsoft Visual Studio ، NetBeans ، Adobe Dreamweaver ، PhpStorm و Komodo Edit .

شناخت نسبی الگوریتمهای سئو

اگر فکر می کنید که سئو چه ربطی به طراحی سایت دارد سخت در اشتباه هستید. قسمتی از تغییرات سئو در سایت شما به اشتباهات کدنویسی تان مربوط است. شما باید الگوریتمهای گوگل و نکات کلیدی سئو را بدانید تا یک سایت بهینه شده را بتوانید بعنوان طراح سایت تحویل مشتریتان دهید. به عنوان مثال سایت gtmetrix یا سرچ کنسول و Page Speed Insights می تواند اشتباهات شما در کدنویسی و یا طراحی سایت را که سبب شده کیفیت سایتتان افت کند را به شما نشان دهد.

فراگیری زبانهای برنامه نویسی 

شما برای طراحی سایتی اختصاصی باید زبانهای برنامه نویسی را بلد باشید زیرا ظاهر سایت صفر تا صد از ابتدا کدنویسی میشود. زبانهای برنامه نویسی عبارتند از :

زبانهای برنامه نویسی Front –End شامل : زبان HTML ، زبان CSS ، زبان JAVA SCRIPT

زبانهای برنامه نویسی Back-End شامل : زبان PHP ، زبان پایتون و زبان جاوا .

بخشهای اصلی ساخت سایت

حال می خواهیم به اجزای مختلف سایت به صورت تک تک بپردازیم. مواردی که در اینجا به آن اشاره می کنیم پیش نیازهایی اند که برای هر نوع سایت اعم از شرکتی ، فروشگاهی و شخصی به آن نیاز داریم.
دامنه : انتخاب نام مناسب برای دامنه قدم اول طراحی سایت است. جهت ثبت و تمدید سالانه دامنه باید هزینه ای را پرداخت نمایید. بهتر است نام دامنه ساده و کوتاه باشد تا بیشتر در اذهان بماند.
هاست: اجاره فضا در دنیای اینترنت برای ورود، ذخیره محتوا و اطلاعات در سایت. این فضا درست مانند رم گوشی و یا هارد کامپیوتر عمل می کند. هاست هم هزینه ای ماهانه یا سالانه برایتان دارد که بستگی به کیفیت و مقدار فضایی است که اجاره می کنید.
قالب: پوسته یا قالب طرحی است که مخاطب در سایت مشاهده می کند و از آن طریق با شما وارد تعامل می شود. قالبی خوب است که کاربردی باشد و کاربر را گیج نکند و از طرفی زیبا به لحاظ بصری باشد. قالب ها به دو صورت آماده و اختصاصی قابل استفاده هستند.
سیستم مدیریت سایت:
این سیستم به شما اجازه ویرایش و کنترل سایت را میدهد. این سیستم در اصل استخوان بندی سایت شماست که قالب روی آن سوار میشود.

Bitmap-Copy-3.png

کلام آخر

در این مطلب با موضوع طراحی سایت چیست؟ با پیش نیازهای تولید و طراحی سایت آشنا شدیم. همچنین با مفاهیم کلی و اصلی طراحی سایت آشنا شدیم. حال اگر قصد دارید کسب و کاری جدید راه اندازی کنید و نیاز به وب سایتی قوی دارید که نمایانگر برند، محصول، خدمات و شرکت شما باشد با مجموعه طراحی سایت ماریان تماس بگیرید.

مقالات